Møller Kalbakken, clutch/svinghjul

Prosjekt: Møller Kalbakken, clutch/svinghjul..

Følgende er skrevet i “blogg”-stil, dag etter dag. Ikke ment som ett-dokument for utlevering, men basert på erfaringer som tiden går.


Følgende er skrevet: 13/juli-2016

Historikk

2012 Kjøpt, samme året ulyd fra clutch (rapport fra NAF). Ny clutch, komplett sett.
2013 Klaget på clutch, mistanke..
2014 Klaget på clutch, utbytterlag ble byttet
2015 Klaget på clutch, «er normalt»
2016 Klaget på clutch, utløserlaget byttet. Se resultat/video..

Bilen på verksted for utbedringer

Bilen ble innlevert 29/juni og skulle bli klar for henting 30/juni, men pga noen mindre uhell mm var bilen ikke klar for henting den 5/juli, greit nok at uhell skjer. Problemet ble funnet og ble løst, iht de. Men ikke hvorfor dette skjer, fant de ikke ut.

Samme dagen som hentet bilen så oppdaget noe avvik på clutch-pedalen, stoppet bilen og hørte etter, joa ulyden er fortsatt der – youtube link video med lyd. Mange, inkl meg, reagert på dette.

Youtube -video fra dagen da hentet bilen og en som er par dager seinere !

(Trykker inn/ut clutch-pedalen, for å vise til ulyd)

 

Klage på ulyd

mk clutch gir okKlaget dagen etter at hentet bilen, men fikk til beskjed at bilen var i orden og at dette var normal arbeidslyd. Og dagen deretter..
Men ble avvist og beskjed om at dette var i skjønneste orden, samt fått dokumentert fra Møller Kalbakken at clutch/girkasse er ok.

Andre vurderinger

mr ikkeokFått vurdering fra et Mekonomen-verksted som tilsier at dette er på ingen måte normalt, spesielt etter at har blitt fikset. Fra Møller Romerike (annet Møller) tom. dokumentert at dette må ordnes opp(se bilde), trolig utløserlaget, mulig «hjullager inn mot girkasse» e.l.. NAF har også hatt en der-og-da -vurdering, hvilket mente dette var på ingen måte i orden. NAF ba meg også teste en annen bil, identisk med min for å sammenligne og var som «dag og natt»-forskjell, hvor av de ba meg ta kontakt bl.a med advokat hos NAF. Hvilket gjorde. Så nå skal inn til nok en teknisk test, hos NAF, før advokaten da med kopi av alle mulige punkter tar en dialog(brev) til Møller Kalbakken, med varsel om å kjøre sak rettslig.

Noen tips til bil-butikker/verksted

Etter at jeg var å fikk vurdering fra annet Møller -sted, så tok kontakt med Møller Kalbakken og informerte de om dette, på tlf. Da fikk jeg til svar noe i duren av «du må la en skade være en skade og la det bli med det». Dette var litt uheldig, spesielt for jeg har automatisk opptak av samtaler på mobilen og joa må si at det opptaket ble spart på. (legges ikke ut av hensyn til personvern)

Det er ikke bare uheldig, men direkte uprofesjonelt å hinte til at har kjørt «dragracing» mm med bilen og hint om jeg muligens «hvilte foten på clutchen» bl.a før bilen engang havnet på verksted. Ennå verre er det når man ikke bare presterer å si dette til en kunde på en anklagende måte, men faktisk får dette skriftlig. Saken er da at når de åpnet clutchen så var det kun oppdaget fort at clutchen har blitt brukt minimalt, eller så positivt som mulig og at dette på ingen måte var «kundefeil» som de prøvde seg på.. («forbruk» var da på 0.4 eller 0.6mm ut fra 8mm plate, samt kommentar om at «den clutchen trenger du aldri mer bytte i bilens livstid slik du kjører)

De skulle ha bilen inne til både utbedringer(utløserlaget), men også for å gjøre utvidede undersøkelser, virkelig gjøre en innsats, så bilen skulle være inne i 2-dager. “Yey! Da finner de endelig ut av det”. 2-dager.. fikk beskjed om “en dag til” og så “etter helgen”.. så “en dag til”.. 2-dager ble en arbeids-uke, men dette er greit, ble informert om at det ble gjort feil ved tilbakemontering, sånt skal man selvsagt ha forståelse for. Helt ok.
Men de fant ikke ut hvorfor dette skjedde gang på gang.. Men når da etter så mye tid/arbeid, så når hentet bilen og dro innom dagen derpå pga ulyder samme kveld som hentet den.. presterte han ene der, som også vært avvisende å si “en av de ti beste i norge har jobbet med bilen din”. Vel om “en av de ti beste i Norge” har jobbet med bilen min, burde uhell skjedd da ? ikke funnet ut av det ? ulyder ved utlevering av bilen ? Om dette stemmer, hva sier det da om kvaliteten til arbeidet Møller utfører ?
(jeg tipper på at dette kun var en “kommentar” for at jeg ikke skulle stille flere spørsmål eller klage på utført arbeid, men kan tolkes veldig veldig uheldig.. her burde vedkommende unnlatt å si noe)

Andre tanker

Personligen så har begynt å få mistanke, som snakket med en mekaniker om, om at det kan egentlig være problem et annet sted, feks girkassen eller svinghjul, hvor av clutch bare er symptomene. Og at derfor at Møller Kalbakken av manglende kompetanse over flere ganger innom/verksted «ikke oppdaget»(med vilje?), eller med vilje kun håndtert det på «billigste måte» for å fjerne symptomene, alternativet til de dette er at orginal-deler må vurderes som «mindre gode». Uavhengig at «valg/situasjon» her, så er det ikke særlig tiltalende for Møller sitt omdømme. Eller er det bare utløserlaget som er problemet, at da mekaniker har gjort feil gang på gang hos de ? Gjenstår å se..

Er det manglende kompetanse ? Holder ikke vw-orginaldeler ? Mekaniker fått beskjed om “gjør det på billigste måte, med håp om…” ? Jeg er ingen mekaniker, men jeg ser ikke logikken av å gjøre “halvjobb” som tilsier at kunden kommer tilbake med samme problem gang på gang..

Noe positivt ? ja !

mk kaffeOver lengre tid, 2-år, så har opplevd flere “klonk”-lyder fra opphenget, eller som kunne være foring chassi/motor. Som også av tidligere erfaring fra klage ikke ble oppdaget noe galt der heller og alt var fint. Rett før hentet bilen, mens den stod på verkstedet så ble med inn og rask dialog med mekanikeren så jo, lenkearm(mitt ordvalg) til stab.stag på bilen, dette ble byttet da på 20min og er nå normal å kjøre uten slike lyder fra opphenget lengre : )

Blitt god venn med.. se bilde på høyre side på mht vært innom såpass ofte : )

Hva er da siste nytt så langt ?

Sist nå 12-juli, så fikk tilbakemelding om at de mente bilen var god. Selv om jeg har vært innom med dokumentasjon som ble vist dem fra andre verksteder, samt varslet at kommer til å benytte NAF/advokat. Kjørte så en lengre tur, med håp om at bilen ville fungere.

Skal innom for en tredje skriftlig rapport, NAF Romerike, i morgen.. før da ber advokaten om å håndtere saken på sin måte…


Skrevet 14/juli-2016

NAF test og juridisk

naf0714

 

 

Som kjent så har vært til Mekonomen -verksted for vurdering, samt Møller Romerike som også ga en skriftlig vurdering.. har man nå i tillegg vært for teknisk på NAF, hvor av de også sier at dette må sjekkes ! Så nå jobber NAF/advokat med å forme et brev til Møller Kalbakken.

Mindre morsom opplevelse i dag, med noe “følelse” på clutch-pedalen, om dette var “feedback” eller pga vibrasjoner skal være usagt..

Hvordan kan Møller Kalbakken mene at bilen er i god tilstand ?!


Skrevet 18/juli-2016

Mandag-morgen-tanker, kl06.. hodet jobber med analysere og mulige løsninger

Skulle det være tilfellet at siste reparasjon ikke ble utført korrekt, så må dette rettes..

Om det viser seg at inngående hjullager til girkassen er svekket/skadet, så gir dette en god forklaring mht vibrasjoner som gir skade, forplanter seg, ut mot clutch mm, over lengre tid. Det er dokumentert at girkasse/clutch mm er i orden.
Kan det hende at det er svekkelse, men sjekkes ikke pga «vil ta tid» og koste litt, bedre å “ta sjansen” ?

Viser deg seg at svinghjulet ikke er i god balanse, så må dette byttes. Dette har blitt sjekket flere ganger. Jeg bedt om å få dette sjekket spesifikt i 2014 og nå sist i 2016, dette skal være i orden.
Kan det hende at det ikke er det, bare sagt «det er bra» for å unngå kostnader ?

Det er uansett min frykt, til motsetning til kommentar fra Møller Kalbakken at bilen er i god stand, at de ulyder som kommer frem tyder på at det er skader/svekkelse som betyr at bilen kan få «mer-skader», påfølgende ting kan bli skadet og at det i seinere tid vil bli sagt at «nei, men bilen var bra dato-x, dette er nye skader» i ettertid.

Og jo, ulyder og rapport allerede fra 2012 mht denne saken fra NAF (“TS Oslo”).

Men det jeg ikke forstår mht Møller Kalbakken. Ser man dette i perspektivet av grunnleggende økonomi(TCO/ROI) og prosjektstyring, måte å håndtere situasjoner på så forstår jeg ikke helt.. dette er jo noe som kommer til å fortsette, både til ubehag/stress for kunden, men også for Møller..

TCO/ROI => Virkelig uheldig håndtering, økonomisk og verre med ufornøyd kunde.

Ville det beste ikke vært å utført arbeidet korrekt, sjekket flere punkter enn hva de sier at de gjort. Levert tilbake bilen til kunden og sikre på slik måte at kunden er fornøyd med arbeidet de utfører ? Og om de “ikke finner ut av det”(ikke tatt seg tid?), så finn ut av det, bruk bilen som et “skole-eksempel”, finn ut av det, ta bilder, målinger, slik at andre medarbeidere også kan lære av dette og få økt kompetanse på verkstedet ?

Positive siden ? Joa, prøver å få med meg noe positivt i alt dette !
Jeg trodde det var dobbelmasse-svinghjul på Passat’n min, men dette har blitt fortalt(for over en uke siden) at ikke er når var på Møller, det er “enkelt”. Da lærte jeg det ! (eller…?)


Skrevet 19/juli-2016

Skrangle-skærende !

20160719 fbOpplevelsen i dag var når var ute på en liten tur, ved Frysja i Oslo, så begynte metall-skrape-lyder å komme, ganske så heftig ! Ble redd for at girkasse eller at clutch hadde gått til skogen, men etter vurdering fra Viking redning så ble det vurdert at det trolig bare var motorfeste e.l.

Ironisk å få slike problemer når passerer hovedkontoret til Møller, så svingte innom.. og måtte vente på Viking.

Kjørte så pent opp til Møller Kalbakken.. slik at de kunne finne ut hva som gått galt. Joda, skjold av noe slag hadde løsnet i motorrommet og vibrasjonene kom der i fra. Ala det sted som de sjekket sist bilen var inne 2-uker før.. ikke rart jeg mistenkte clutch/girkasse/svinghjul.

Og jo, siden jeg prøver å si noe positivt.. så har nå fått bekreftet at er dobbel-masse-svinghjul på bilen ! (ehm, altså ble fortalt feil for snaut 2-uker siden)

Pluss når var innom Møller Kalbakken denne gangen, så hørte de på ulydene som de mente var helt i orden i siste tiden og alle andre verksteder mener er noe galt med.. “Kunne være svinghjulet”.. argh.. men det skulle jo være bra. Fikk til beskjed at pga ferie og ønsket å samle de andre folka som hadde sett på bilen før, bl.a han som var klart avvisende var på ferie og ønsket ikke å vurdere noe mer før om 3-uker.. Da ga jeg til svar at “Brevet fra advokaten dere fått/får nå i disse dager gir dere frist på maks 2-uker”.

Men skal også sies at i den dialogen med verkstedet på Møller Kalbakken, så spurte jeg om.. “Kan det være at at små vibrasjoner fra svinghjul e.l. over tid skaper problemer mot clutch?”, svaret var at ja det kunne det.. Og om det faktisk er tilfellet, så gir jo dette mening over hele historien over lengre tid ! Kan vel umulig være bra når leverer bilen og dårlig når henter den, i så fall må det jo være over lengre tid.

Begynner bli sliten av alt dette nå.. Hvorfor er det så vanskelig for Møller Kalbakken å håndtere ting på en ryddig måte ? Faktisk få ryddet opp i dette ?
(venter fortsatt på epost, kl1715 nå, fra dagens tur innom, men nei ingen rapport)


Skrevet 27/juli

Fått tilbakemelding på 19/juli -saken!

Skrangle/skrape-lyden den 19/juli, tirsdag, som skulle få rapport/notater på epost samme dag.. vel purret på fredag pr tlf, samt epost på mandag. Mandag så fikk tlf; her fremkom det at det var satt opp «time» 8-aug, dette var jeg ikke klar over før da mht ulyder fra clutch/e.l. Men også at det ikke var ført noen notater/journal på hva det var for problem fra sist bilen var innom eller hva som ble utført den 19/juli. Tirsdag.. en del minutter med dialog på tlf, hygglig kar som ringte, men fortsatt ingen forklaring på var saken den 19/juli… Samt at de ikke hadde mottatt noe brev fra naf/advokat, bra de har det ryddig på Møller… jeg sendte så en kopi til de pr epost.

Nå onsdag, 27/juli, dvs over en uke etter «19/juli»-saken, så har endelig fått tilbakemelding !

Har snakket med mekaniker.
Det han gjorde 19/7 var å rette på en plate som sitter mellom motor og gir som lå og vibrerte inntil svinghjul.

Vedkommende har da sagt at skal gå igjennom saken/historikken som har vært så mye til bry og komme med respons på dette. Nå begynner det faktisk å ligne på at noe kan skje av positiv art !


Skrevet 28/juli

Merket meg flere ganger.. tanker i ettertid

Det var sagt når bilen var inne en måned siden, at det skulle være en dyktig person som skulle jobbe med bilen, med undersøkelser over 2-dager. Samt fikk høre i etterkant, når var inne å klaget på ulyder etter hentet bilen at det var «en av de ti beste i norge mht møller / clutch» som hadde jobbet med bilen.

Men fra samtalen 26/juli, så når det ble sagt at det burde være en «tekniker» for å vurdere bilen på nytt, om så de velger å gjøre dette, siden saken er noe spesiell. Jeg spurte da «vedkommende som utførte jobben for en måned siden, var han da tekniker ? «, svaret var da at «han var bare en vanlig mekaniker».

Problemet med enkelte folk, som meg, som også dokumenterer – er langtidshukommelse. Jeg får bekreftet flere ganger mistanker om løgn. Og forsøk på å «forklare» på slike måter som tilsier at det er «kundens feil», eller «nå har det vært dyktige folk på saken», «vi setter av flere dager»(høres bra ut? vel min teori er at «vi gidder ikke pri dette, tar litt nå og da»), osv..

Jeg har da gått så langt som å hinte, i form av tips, joa noe slemt, men at om Møller Kalbakken ikke er i stand til å håndtere en Passat (som jeg tror meget bestemt at er en Møller/VW -type bil..?), om vi ser historikken, så bør vel de vurdere at et annet Møller -sted bør ta over for de, at de «gjør interne avtaler». Slik at kunden ikke blir skadelidende over tid og gang på gang.. «ferien 2016, den er/var..»


Skrevet 1/aug

Passat’n er levert inn, igjen. Leiebil.

20160801172522 DSC_0016.JPG - Picasa BildevisningPå min bursdag, 1.aug, en mandag, så ble det leiebil, min bil ble innlevert for sjekk/fiks hos Møller Kalbakken. De har nå skjønt at de må rydde opp i dette. Ikke planlagt før 8/aug, men må si jeg håper etter pratet med servicelederen der om at dette blir håndtert i løpet av uken..
Ga vel klar beskjed om at nå er grensen nådd. Dette koster både Møller med arbeidskraft/penger, dårlig rykte, samt har advokat/naf, diverse dokumentasjon osv. For å ikke snakke om all den tid osv det har kostet meg. (bilde t.h., min bil lev.)
“Dere har ikke lyst at jeg skal komme tilbake med samme problem..”, servicelederen så det på meg at jeg var diplomatisk selv om jeg hadde ord jeg egentlig ville si om Møller Kalbakken sin håndtering om situasjonen, mulig jeg var ildsint/rød og glødet av dette, “bare gi meg en unnskyldning, bare en liten unnskyldning til å reagere nå” -sinne.

Muligens jeg er litt snill, for snill som folk sier, aksepterer for mye, men denne siste sjansen skal de få. Siste.


Skrevet 9/aug, kl10.

Lyden du har klaget på var ikke tilstede da.

 

Klippet ut fra epost, morgenen 9/aug, fra Møller Kalbakken:
«Vi har prøvekjørt og testet bilen. Lyden du har klaget på var ikke tilstede da.»

Sendte først en respons med at jeg ville ta turen innom for å gjerne høre at det ikke var noe der, siden jeg jeg syntes dette var merkelig. Hvilket jeg gjorde. Når pratet med vedkommende, så ba om å få lov å komme inn på verkstedet for å prøve selv.. Han gikk inn for å prate med mekanikeren og kom tilbake 10min seinere, men nå hørte de plutselig ulyden igjen.. og de holdt da på å sende epost frem og tilbake med «teknisk» på Møller(importør?) for å prøve å finne ut av dette.
Begynt å få manglende tillit til de fra før, sett fra historikken der, dette hjelper ikke akkurat på..

Og kommentar på at jeg kunne få tilbake bilen, «den fungerer», men når jeg da igjen sa at jeg fryktet følgefeil og gjerne ville ha skriftlig at om dette skjer at de tar på seg ansvaret, så var svaret klart nei, de ville de ikke gå god for. De får beholde bilen min til de fått til en vurdering/ordnet takk. (er ikke dette som å si i en setning at bilen er ok, men de går ikke god for det…?)

Vi har hørt en påbegynnende liten lyd når bilen står å går på tomgang når den er kald. Dette er nok mest sannsynlig svinghjul som begynner å bli slitt.
Okay okay, så når bilen var inne for en måned siden for å fikse ulyd/clutch, så ble svinghjul mm. sjekket grundig og dette var bra. Og la meg skjønne dette riktig, siden jeg hørte ulyder fra da hentet bilen, så har svinghjulet trolig blitt slitt fra et sted da bilen ble innlevert/verksted til da jeg hentet bilen… eller veldig kort tid etter deretter, som feks i den perioden hvor av “19/juli”-saken ? Var jo bra når den ble innlevert og ikke deretter.. Spent på hva de har å komme med for kommentar, spesielt siden “vi gjør ikke feil”-holdningen dems. (minner om utlevert fra verksted 5/juli, merket avvik 5/juli  — se youtube/lyd).


Skrevet 16/aug

Hentet bilen 10/aug, OK

Samt rapport kom 15/aug, her ser man at de har hatt litt å jobbe med, samt iht hva jeg har forstått så var det en ny mekaniker som tok på seg denne saken og gjorde det ordentlig. Byttet svinghjulet også.

Forstod det slik at daglig leder bl.a ble involvert i denne saken, samt de “innså vel at de muligens gjorde noen feilvurderinger” tidligere. Jeg har informert advokaten at vi «lagrer og lukker saken».
(“lagre”? lar det gå litt tid for å være sikker på dette, men ser bra ut nå)